jennieasplund-digitaltskapande

Alla inlägg den 21 maj 2014

Av Jennie Asplund - 21 maj 2014 17:06

Sommaren börjar träda fram och med dessa bilder vill jag visa det. Alla bilder är oredigerade.

             

Av Jennie Asplund - 21 maj 2014 16:51

Ett arbete tillsammans med linnea och mirja. Vi står för dansen och redigeringen.



Av Jennie Asplund - 21 maj 2014 16:40

Detta är ett arbete jag gjorde i case tillsammans med linnea. Som tog evigheter att göra klart för vi inte räknade med hur mycket arbete det var eller rättare sagt hur långt tid det skulle ta. Planera, koreografera, filma och redigera. Det är en film som handlar om att alla har nedgångar i livet. Man kan må dåligt av alla möjliga saker under en livstid. Denna film visar att man kan ta sig upp från botten, hur långt nergrävd man än är. Bara man har varandra. Ge stöd åt varann och ge aldrig upp.


Av Jennie Asplund - 21 maj 2014 16:27

Mitt gymnasiearbete var att ha dansklasser. Detta filmades och jag redigerade sedan klippen tillsammans med linnea. Filmen visar hur dansklasserna har gått till från början till slut. Musik är pålagt för att förstärka den fantastiska känslan som existerade under danstimmarna.

Av Jennie Asplund - 21 maj 2014 16:08

         

Bild 1-löv (redigerad) - Detta var en kväll då det var ganska mörkt ute och jag ville fota den första snön, dvs fryst vatten. Jag har använt blixt, manuellt läge och en lagom slutartid. Valde att lägga den största fokusen på de frysta vattendropparna på lövet eftersom det är dom jag vill framhäva. I ps höjde jag kontrasten lite grann för jag tycker att det då blev en varmare känsla på det här kalla fotot.



Bild 2, droppar i färg (redigerad)- Här ville jag fånga vatten droppar med en annorlunda ”botten” utan att behöva redigera till det i ps. Jag har därför satt en blå bricka i bakgrunden och tagit ett orange lock som jag spolat vatten på upp till ytan. Sen satt på kranen försiktigt och fotat droppen. Jag använde mig också av ännu en bricka inlindad i folie som reflexskräm från höger sida för att blixten skulle reflekteras på sidan av droppen bla för att få mer ”liv” i bilden. Det som är redigerat i denna är också bara att kontrasten är höjd lite grann. Jag har haft kameran inställd på kort slutartid och blixt. Jag tycker bilden ger ett intressant intryck då man inte riktigt kan lista ut att det är ett orange lock som vågig botten.



Bild 3, mängd av bubblor -(oredigerad). Denna bild har jag kort slutartid på och lite större bändartal, (därav det mörka resultatet) Här har jag hällt olja på en grön plastficka och sedan spolat vatten på. Därför fick jag en bild med så många bubblor i olika storlekar som inte nuddar varandra. Jag har också tänt lampan ovanför kranen för att få reflektionen som blivit både på bubblorna och i en diagonal i bakgrunden. Jag tycker att bilden ger känslan av kemikalier eller liknade på grund av färgen och alla bubblor.




Bild 4, rinnande vatten – (oredigerad) Här vill jag uppnå känslan av en magisk dryck.) På denna bild har jag en grå bricka som bakgrund. Som jag blötte ner lite grann så det inte vart bara en helgrå bakrund. Jag ville att någonting skulle hända i bilden så därför tog jag en mandarin klyfta och la i glaset och spolade på vatten. Här har jag haft en längre slutartid för att få det ”rinnande” resultatet utanför glaset. Jag har använt mig av köksljuset endast, hade min (”solavskärmning” ?) på kameran för att få dom nermörkade sidorna. Jag tycker definitivt att jag lyckades med att få den magiska känslan på drycken.






Bild 5, ånga.- (oredigerad) På denna bild har jag haft kort slutartid för att fånga ångan och även använt mig av blixt. Denna bild tycker jag förmedlar trygghet. Då det är två koppar, och stenen som det står kram på, men man ser inte hela K:et, även liljan i hörnet tycker jag bidrar med trygghetskänslan. Färgerna i bilden bidrar också med trygghetskänslan jämfört med om jag hade valt en svart kopp och en grön blomma..då hade det lutat mer åt ensamhet istället.

Presentation


Hej ! Mitt namn är Jennie, Jag sysslar med dans och fotografi. Denna blogg är till för en kurs jag läser just nu, digitaltskapande.Jag ska göra tre projekt med tillhörande projektbeskrivning. Välkommen att kika !

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards